Boekpresentatie open monumentendag 2019

• 190914_boekpresentatie_10.jpg

De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Nieuws van Gisteren

We zijn inmiddels al aardig op gang met onze reeks berichten over het nieuws van Gisteren. Kijk onder het tabblad historie voor een artikel over een monument voor een bijzondere pastoor in 1945 en een opmerkelijk geval van desertie in 1920.

het veertiende en vijftiende bericht

Algemene ledenvergadering 2020 digitaal

De Algemene ledenvergadering 2020 zal dit jaar digitaal plaatsvinden.

Geachte leden van de Historische vereniging,

Onze wereld maakt vreemde tijden mee, dat is niet voor de eerste keer. Zie bijvoorbeeld ons artikel over de Spaanse Griep in de rubriek het Nieuws van Gisteren. Die griep had de samenleving een paar jaar in haar greep gehad. Nu zitten we in een zelfde situatie. Toen bestond de HVV nog niet. Nu wel. We zijn trots op onze vereniging. Het runnen van een vereniging brengt ook verplichtingen met zich mee. Een van die verplichtingen is om het gevoerde beleid te laten beoordelen door de Algemene Ledenvergadering. Ook de plannen en begroting voor het komend jaar dienen door de ALV te worden goedgekeurd. Bij de HVV is het traditie om de ALV te combineren  met een interessante lezing, voorstelling of vergelijkbaar evenement. Dat kan nu allemaal niet. Door de Coronagriep en de daarop volgende maatregelen van onze regering is een samenkomst zoals we die gewend zijn bij de ALV niet aan de orde. In de passende noodverordening wordt aangegeven dat verenigingen hun ALV ook elektronisch kunnen afhandelen. En dat is wat we bij deze doen.

Lees meer...

Vreugd en Rust gepubliceerd

Op vrijdag 19 juni 2020 was het dan eindelijk zover. Het nieuwe boek in de reeks Historisch Voorburg werd feestelijk aangeboden aan de Commissaris van de Koning Jaap Smit en onze wethouder van cultuur Astrid van Eekelen.

De uitreiking van de eerste exemplaren en de opening van de bijbehorende tentoonstelling vond plaats in museum Swaenstijn. Daar kunt u ook de tentoonstelling bezoeken. Wij roepen u op dat massaal te doen. Het is zeer de moeite waard.

Reserveer uw tickets

Leden van de historische vereniging krijgen de boeken thuisbezorgd. Bij het museum is het boek verkrijgbaar.

Tv midvliet heeft een mooie rapportage gemaakt van de opening.

Bekijk de uitzending

Nieuws van Gisteren

We zijn inmiddels al aardig op gang met een nieuwe reeks berichten over het nieuws van Gisteren. Kijk onder het tabblad historie voor een artikel over het Rode Pannendorp en een artikel over de Vossenburcht.

het zesde en zevende bericht

70 jaar vrede en vrijheid online

Sijtwende 2020

Het boek 70 jaar Vrede en Vrijheid is vanaf nu online beschikbaar.

70 jaar Vrede en Vrijheid

Het is binnen de Historische Vereniging Voorburg de regel om onze publicaties 5 jaar na verschijning online te zetten. Dit jaar is het boek 70 jaar Vrijheid en Voorburg aan de beurt. In deze uitgave wordt de geschiedenis van alle namen genoemd op het monument in het Sijtwendepark behandeld. Naar aanleiding van het boek, en de uitgebreide studie door onze werkgroep Verteld Verleden is het monument aangepast. kijk hier voor

meer berichten van deze werkgroep.

Alle digitaal beschikbare publicaties van de HVV kunt vinden onder het kopje Documenten onder aan de pagina.

Bestuur vergadert digitaal

Wie zich bezig houdt met geschiedenis weet dat de wereld voortdurend verandert en dat we ons daar aan aanpassen. Het bestuur van de Historische Vereniging Voorburg is daarom ook overgestapt op digitaal vergaderen. En dat is ons prima bevallen, al stond de wereld voor sommigen wel op de kop. Toch hopen we elkaar natuurlijk snel ook weer fysiek te ontmoeten.

Bestuur HVV

Nieuws van Gisteren

We zijn inmiddels al aardig op gang met een nieuwe reeks berichten over het nieuws van Gisteren. Kijk onder het tabblad historie voor een artikel over Voorburg in juni 1945 en telefonie in Voorburg 1920.

het vierde en vijfde bericht

Nieuws van Gisteren

We starten een nieuwe reeks berichten over het nieuws van Gisteren. Kijk onder het tabblad historie voor

het derde bericht

Delpher 29 februari 1920

Tentoonstelling in de huiskamer

Haags Gemeentearchief brengt nieuwe tentoonstelling de huiskamer in. Met de fototentoonstelling ‘Het dagelijks leven tijdens WO II in Den Haag’ vertelt het Haags Gemeentearchief het verhaal over een regeringsstad in oorlogstijd. Een indringend verhaal over een veranderend straatbeeld, groeiende onvrijheid, razzia’s, schaarste, maar ook voedselpakketten en bevrijding.De tentoonstelling wordt vanaf 30 maart online door het Haags Gemeentearchief aangeboden via de website haagsgemeentearchief.nl. Daarnaast licht het archief gedurende de gehele maand april de vijftien panelen uit de tentoonstelling nog eens extra toe op social media. Deze achtergrondverhalen zijn ook terug te vinden op de website van het archief als ‘verhalen van de stad’.

Luister naar de Bourgondiërs

We doen het niet vaak, maar deze keer willen we u het genoegen niet onthouden. 'De Bourgondiërs' neemt Bart Van Loo u mee op sleeptouw door de middeleeuwen. Het boek kan worden beluisterd als podcast. Alle afleveringen zijn beschikbaar via alle grote platformen. Beluister de auteur op https://klara.be/debourgondiers en mis niets van een even wonderlijke als gevaarlijke reis langs brandstapels en feestelijke banketten, de pest en riddertoernooien, Jeanne d’Arc en Filips de Goede, schizofrene koningen en geniale kunstenaars .