De vliegfiets | 17 december 1923

vliegfiets.jpg

Al eerder is in deze rubriek geschreven over de heer Carley. Joop Carley was vliegtuigbouwer, en had een fabriek daarvoor ingericht in Voorburg. Daar fabriceerde hij tal van lichte vliegtuigen. In 1923 probeerde hij een order van het Ministerie van Defensie binnen te halen, maar het ministerie koos uiteindelijk voor een ontwerp van Anthony Fokker. 
Maar Carley zat blijkbaar niet bij de pakken neer. Hij ontwierp een vliegfiets. Vanaf vliegveld Waalhaven verzorgde de Belgische piloot Raparlier op 16 december 1923 een demonstratie voor belangstellenden. Daaronder was ook Albert Plesman. Het woord vliegfiets is wat verwarrend, want voor de voorstuwing was wel degelijk een motor nodig. Pas bij de derde motor, een Anzanimotor, was Carley tevreden, en de vliegenier ook. Anzani was een Italiaanse motorontwerper, die sterk profiteerde van de opkomst van de luchtvaart in het begin van de 20e eeuw. Hij had fabrieken in Italië, Frankrijk en Engeland.
De tankinhoud was aanvankelijk aan de kleine kant. Daarmee konden geen grote tochten gemaakt worden. Om dat op te lossen bouwde Carley in zijn fabriek in Voorburg extra tanks in vleugels van de vliegfiets. Met deze grotere tanks kon hij nu naar Parijs vliegen. Daar wilde hij zijn toestel demonstreren voor Franse militairen, die op zoek waren naar een passend oefentoestel. Ook Engeland stond op het programma. Carley was optimistisch over de kansen en voorzag een mooie toekomst voor zijn toestel. Zeker in Frankrijk trok het vliegtuig veel aandacht, maar er volgde geen orders. Hierbij zal een rol hebben gespeeld dat Carley geen oog had, of in ieder geval te weinig, voor de kosten van zijn product. Het gevolg was dat hij ontslagen werd. Pander (van de meubelzaak) nam het ontwerp over. Tegenwoordig lijkt het onbegrijpelijk dat een meubelfabrikant zich bemoeit met vliegtuigbouw, maar in die tijd was het niet onlogisch. Toendertijd was hout vanwege het lage gewicht een belangrijk bouwmateriaal voor vliegtuigen, en meubelmakers hadden veel ervaring met het bewerken van hout en met houtconstructies. 
Uiteindelijk werden er slechts 7 toestellen van dit type gefabriceerd, en daarmee eindigde de loopbaan van Joop Carley als vliegtuigbouwer.

(Courant Nieuws van den dag)