Betuttelend… | 10 oktober 1951
Regels zijn regels, en die moeten nu eenmaal gehandhaafd worden. Het zal jongere lezers wellicht vreemd voorkomen, maar vroeger waren de winkeltijden strak gereguleerd. Geen avondverkoop, zondags en op feestdagen dicht, en ook doordeweeks verplichte sluitingstijden voor winkels. Ook waren voor veel producten de prijzen vastgelegd, en wee degene die bier of melk tegen hiervan afwijkende prijzen aanbood. Stel je voor dat je geld zou verdienen door buiten de toegestane tijden waren te verkopen aan klanten die daarom vroegen.
Strafvervolging bij handel in drugs of andere ongewenste zaken is ook tegenwoordig goed voorstelbaar, maar bij verkoop van aardbeien…
Hier lezen we dat de economische politierechter, (tegenwoordig houdt die zich vooral bezig met het bestrijden van milieuovertredingen en van witwassen) een groentehandelaar uit Voorburg met een boete van in totaal 15 gulden bestrafte. Waarom? Deze man had op een woensdagmiddag aardbeien en bananen verkocht. Op dat tijdstip had zijn winkel dicht moeten zijn! En om de ernst van deze overtreding duidelijk te maken, merkte de politierechter op dat die boete hoger was dan de verdiensten die hij wilde binnenhalen op die woensdagmiddag.
Gelukkig bestaan veel van deze strikte regels niet meer, maar er wordt nog steeds geklaagd over een teveel aan regelgeving
(Avondpost)