Christiaan Huygens in Voorburg

HV13-2 Christiaan Huygens.JPG

Jaarlijks wordt in de Oude kerk in Voorburg een prestigieuze Wetenschapsprijs uitgereikt, een prijs voor een proefschrift met vernieuwende inhoud op het gebied Van natuurkunde, econometrie, actuariaat (de wiskundige benadering van problemen op het gebied Van verzekeringen), informatie- en communicatietechnologie of ruimtewetenschappen. Dat deze prijsuitreiking juist in Voorburg plaatsvindt danken We aan een vermaarde, zelfs  wereldberoemde Vroegere plaatsgenoot, Christiaan Huygens (1629-1695), die enige jaren op Hofwijck heeft gewoond. In Voorburg en ook in de rest van Nederland geldt zijn vader Constantijn Huygens, de  diplomaat-dichter-componist en bouwer van het buitentje Hofwijck, als de grootste beroemdheid van de maar internationaal staat de geniale Christiaan, die menige ontdekking en uitvinding op zijn naam heeft staan en al in zijn eigen tijd gold als een Wetenschapper van wereldformaat, in hoger aanzien.

In dit nummer Van Historisch Voorburg Staan Christiaan Huygens en de naar hem genoemde Wetenschapsprijs van de beroemde, maar in zijn persoonlijk leven niet erg gelukkige geleerde, zijn verblijf in Voorburg, zijn ontdekkingen en uitvindingen, zijn plaats in geleerd Europa en het verleden Van de Christiaan Huygens Wetenschapsprijs en zijn laureaten tot en met het jaar 2007.

Bekijk dit boek online