Correctie Dirk Mourits

Deze correctie betreft de geboortedatum van Dirk Mourits, een Voorburgse wasknecht, die wegens verzetswerk op 22 september 1943 is gefusilleerd.

In het boek "70 jaar Vrede en Vrijheid" staat als geboortedatum 5 augustus 1922. Dit is de datum die genoemd staat op zijn plaquette op de Oosterbegraafplaats. Zie https://oorlogsgravenstichting.nl/personen/106924/dirk-mourits. Dezelfde datum staat ook in de oorspronkelijke, gekalligrafeerde Erelijst der Gevallenen, die bij de ingang van de Tweede Kamer (oude gebouw) ligt. Zie https://www.erelijst.nl/dirk--mourits  . Andere bronnen, bv. Kroniek van Voorburg; Voorburg in Crisis- en Oorlogstijd, p. 65 geven wel 3 augustus 1920 als geboortedatum. Bij verschillende data/datums moet je op een gegeven moment kiezen. In 2014/2015 zal gekozen zijn voor de meest 'officiële' toegankelijke bronnen: de plaquette en de Erelijst. Bronnen zoals de oorspronkelijke formulieren van bv. de Oorlogsgravenstichting waren toen nog niet openbaar beschikbaar. Bij deze wordt alsnog de juiste geboortedatum weergegeven.

Daarnaast, de juiste datum van zijn arrestatie in Utrecht is 16 juli 1942.