Een speelse straat in West

HV18-1 Een speelse straat in West.JPG

De Vrijburgstraat ligt in Voorburg-West tussen de Prinses Mariannelaan, de Laan van Middenburg en het Westeinde in.
De diversiteit van de voorgevels geeft de straat een speels karakter. Dat speelse is ook terug te vinden in de jaarlijkse deelname aan de Nationale Straatspeeldag. De kleine 40 huizen lenen zich goed voor bewoning door gezinnen met kinderen en buitenspelen is dus al 100 jaar de gewoonte. Ook is de omgang van de bewoners onderling speels te noemen. 'Spelen' lijkt dus wel een sleutelwoord in de straat.
Dit boek is het vierde straatboek in de reeks van de Historische Vereniging Voorburg, kent een chronologische opbouw. Hoofdstuk 1 vertelt de ontstaansgeschiedenis van het 'Huis te Vrijburg'. In het tweede hoofdstuk wordt beschreven hoe de straat ontstond.  In het derde hoofdstuk is te lezen in welke architectuurstijl ieder pand gebouwd is. Hoofdstuk 4 behandelt de geschiedenis van de bedrijven in de straat. De oorlogsjaren hebben een plek gekregen in het vijfde hoofdstuk. Hoe de bewoners met elkaar hebben samengeleefd, is beschreven in hoofdstuk 6.

Bekijk dit boek online