Hogere energieprijzen | 3 september 1951

energieprijzen.jpg

Sommige onderwerpen komen steeds weer terug. Zo ook hogere energieprijzen. Met de inval van Rusland in de Oekraïne en de bombardementen op Iran door de Verenigde Staten en Israël liepen de prijzen sterk op. Nu richt de aandacht zich vooral op de prijs van benzine aan de pomp, toen was het vooral gas en elektriciteit. Een verhoging met 1 cent voor zowel m3 en kwh mag in onze ogen gering zijn, maar toen waren het prijsaanpassingen die behoorlijk indruk maakten.
Opmerkelijk is ook dat Burgemeester en Wethouders van de gemeente Voorburg hiervoor verantwoordelijk waren. Tegegnwoordig heeft een gemeente daar niets meer over te zeggen. In onze moderne geprivatiseerde wereld zijn de consumenten op dit punt geheel afhankelijk van energiebedrijven en oliemaatschappijen. De invloed van het Rijk op het prijsbeleid is gereduceerd tot vrijwel nihil, laat staan dat gemeenten op energieprijzen invloed hebben..  
Stijgende energieprijzen veroorzaken nog steeds ophef, maar de inkadering is heel anders geworden.

 (Algemeen Handelsblad)