Op donderavond 22 september organiseert de Historische Vereniging Voorburg een bijzondere lezing. Theo Pronk is historicus verbonden aan de Erasmus Universiteit en directeur van Stichting Verborgen Stad. Deze stichting reconstrueert steden en landschappen van vroeger met behulp van nieuwste digitale technologie. Een soort google streetview van het verleden. Tijdens de lezing ga je drie eeuwen mee terug in de tijd. De levensechte 360° reconstructie bij Drievliet, gezien vanaf de andere oever, wordt onthult. Online of ter plekke met je telefoon kun je vanaf dan zien hoe het er hier rond 1700 uit zag.

Hoe wordt zo’n ‘Virtual Reality’ gemaakt? En voor wie? En waarom juist Drievliet? Wat voor onderzoek was hiervoor nodig? Maar bovenal gaat de lezing over de mensen. Zij die hier drie eeuwen terug woonden en werkten of hier langs reisden per koets of met de trekschuit. Een uitstapje in de eigen vertrouwde omgeving dus, maar dan rond 1700. Het belooft een bijzondere avond te worden.