Familie Jacob Zwarenstein, Prinses Mariannelaan 75

Jacob Zwarenstein Den Haag 23-7-1886 Auschwitz   29-10-1942   56
Suze Zwarenstein-de Leeuw Den Haag 1-2-1899 Sobibor   30-4-1943   44
Lion Zwarenstein Den Haag 30-7-1892 Sobibor   30-4-1943   50

Jacob Zwarenstein was hoofdsecretaris bij de P.T.T. Suze Zwarenstein-de Leeuw, de echtgenote van Jacob Zwarenstein, werkte als schrijver op een ministerie.

Lion is een jongere broer van Jacob. Volgens de huwelijksakte was hij procuratiehouder. Hij is in 1941, na een huwelijk met Henriette Hamme, van haar gescheiden en woonde in bij zijn broer en schoonzus.

Jacob is met zijn vrouw Suze op 4 oktober 1942 in Westerbork aangekomen. Drie weken later is Jacob op transport gesteld naar Auschwitz.  Het is niet duidelijk waarom zijn vrouw Suze – in tegenstelling tot wat gebruikelijk is -  is achtergebleven in Westerbork.

Lion is eerst is Vught geïnterneerd geweest voordat hij naar Westerbork is overgebracht. Op de registratiekaart van de Joodse Raad is vermeld dat hij – tegelijk met Suze  – weer in Westerbork is aangekomen op 22 april 1943. Voor Suze wachtte daar een kort verblijf in de strafbarak. Op 27 april 1943 zijn zowel Suze als Lion naar Sobibór gedeporteerd waar zij op 30 april 1943 zijn vermoord.

Jacob Zwarenstein is verwant aan Abraham Zwarenstein op Parkweg 228.