Familie Swaan, Hoekenburglaan 33

Sophia Rosetta Swaan-van Lier Rotterdam 24-4-1911 Auschwitz   28-1-1944   32
Barend Joseph Swaan Voorburg 26-4-1935 Auschwitz   28-1-1944   8
Robert Swaan  Voorburg 31-7-1938 Auschwitz   28-1-1944   5

Nathan Swaan, handelaar in vee, is in 1933 in Rijswijk getrouwd met Sophia van Lier. Direct na hun trouwen verhuisde het paar naar Voorburg. Hier kregen ze twee kinderen, Barend en Robert.
Het gezin woonde in de Hoekenburglaan 33 (bij Park Arentsburgh). In mei 1941 plaatsten zij nog een advertentie voor een ‘net meisje voor dag en nacht’, maar evenals 40 andere eigenaren van woningen in Voorburg werden ook zij kort daarna slachtoffer van de onteigening van Joods onroerend goed door de Duitsers. Medio 1942 werd hun huis overgenomen door Duitse kopers en moesten zij onvrijwillig verhuizen.
Het gezin vond andere woonruimte aan de Laan van Nieuw Oosteinde 440. Dit was feitelijk hun laatste woonadres (maar niet vrijwillig gekozen) voordat zij eind november 1943 overgebracht werden naar Westerbork. Daar werd het gezin in strafbarak 67 geplaatst. In strafbarak 67 kwamen vooral personen terecht die in onderduik hadden gezeten. Omdat het voor Joden verboden was zich na eind april 1943 in Zuid-Holland op te houden, zal het gezin ook in onderduik hebben gezeten voordat ze werden opgepakt.
Na twee maanden in Westerbork te hebben doorgebracht zijn zij op 25 januari 1944 op de trein zijn gezet naar Auschwitz.
Moeder Sophia is met haar twee kinderen van 8 en 5 jaar direct na aankomst vergast. Vader Nathan is bijna een jaar later omgekomen. Waarschijnlijk is hij in de buurt van Auschwitz tewerkgesteld als dwangarbeider en na een vol jaar onder de omstandigheden bezweken, slechts enkele dagen voordat Auschwitz door het Rode Leger werd bevrijd.

Advertentie in Het Joodsche Weekblad van 16 mei 1941
Akte Oorlogsgravenstichting
Akte Oorlogsgravenstichting https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/150957A/file/NL-HaNA_2.19.255.01_150957A_0001