Isaac Verveer, Van Heurnstraat 3c

Isaac Verveer  Den Haag 23-07-1893 Auschwitz   30-9-1942   49

De leden van dit gezin (in totaal tien kinderen, waaronder drie vroeg overleden) hadden een fabriek voor kartonnen dozen in de Van Heurnstraat. Aan deze fabriek is aandacht besteed in het boek ‘Hier zat de bakker en daar de kruidenier . . .; 75 jaar middenstand in Voorburg-Noord’, pp. 90/91, uitgegeven door de Historische Vereniging Voorburg, 2012.
Vader Henri Verveer was aanvankelijk boekbinder maar begon een kartonnagefabriek waar voornamelijk hoedendozen werden gemaakt, eerst in Den Haag, later in Voorburg. Verschillende van zijn kinderen werkten in de fabriek, waaronder Flora (geb. 1889), David (1891-1942), Isaac (1893 – 1942), Sabbatai (1898 – 1942) en Louis (geb. 1903). Rond 1920 probeerden de broers naar Palestina te komen, maar dat is niet gelukt.

In 1930 richtte Isaac met enkele andere Joden uit Voorburg (Jacques Hertz, Hartog Allemans, N.A. van Gelder) een Vereniging – Ohr Chodosj (Nieuw Licht) - op die zich ten doel stelt:
-    verschaffen van Joods onderwijs aan de jeugd;
-    bevorderen van andere Joodse belangen, m.n. bevorderen van saamhorigheid.

Broer David is omgekomen in Monowitz, een dwangarbeiderskamp bij Auschwitz; hij woonde met vrouw en kinderen in Den Haag, Spaarnedwarsstraat 5.

Isaac en Sabbatai zijn beiden op 30 september 1942 omgebracht in Auschwitz. Isaac woonde in Voorburg bij de fabriek en Sabbatai woonde met echtgenote en kinderen in Scheveningen, Prins Mauritslaan 116. Wellicht zijn zij op de zaak opgepakt.

Zus Flora en de jongste broer Louis hebben de oorlog overleefd en hebben het bedrijf na de oorlog voortgezet. Daarbij schakelde het bedrijf over van de productie van hoedendozen naar andere verpakkingen: gebaksdozen, archiefdozen. Door de groei van het bedrijf is het in 1950 verplaatst naar de Binckhorst in Den Haag.