Woningnood oplossing: ‘in principe niet sympathiek’ | 24 juli 1951
Al vaker is in deze rubriek de naoorlogse woningnood voorbij gekomen. Geen geld, geen materiaal, geen personeel: aan alles was gebrek. Daardoor bleef nieuwbouw een lastige zaak en de woningnood hoog. Daarom valt een bericht als dit extra op. Om de grote stroom immigranten in Australië op te vangen, had dat land bij een Oostenrijks bedrijf 10.000 houten huizen besteld om zo de nieuwkomers te kunnen huisvesten. Een dergelijk houten huis voldeed aan alle eisen aldaar.
Dat het Nederlandse Ministerie van Wederopbouw ‘niet sympathiek’ stond tegenover deze optie, laat zich raden. De woningnood hier was nog steeds heel hoog. Blijkbaar heeft de gemeente Voorburg het Ministerie getrotseerd, en als proef zo’n houten huis laten bouwen in Voorburg. Niet duidelijk is waar deze woning werd gebouwd, en of deze woning nu nog bestaat. Wellicht dacht men op het Ministerie: woningnood is erg, maar mensen huisvesten in houten woningen die aan alle eisen voldoen is nog erger……
(Algemeen Handelsblad)