Vreugd en Rust

boek-vreugdenrust.png

Het Voorburgse Vreugd en Rust is nu een fraai openbaar park met historische bebouwing, maar tot in de afgelopen eeuw was het nog particulier eigendom. Voor deze aflevering van haar tijdschrift heeft de Historische Vereniging Voorburg samengewerkt met de stichting ‘Mooi Voorburg’. De geschiedenis van grondgebied, huis en bewoners wordt door Kees van der Leer nauwgezet in een tiental ‘Bouwstenen’ beschreven en Constance Scholten schetst een geschiedenis van de gastvrijheid die een buiten als Vreugd en Rust kon bieden. Marie-Therese Ford-Claasen en Joost Heuvelink als representanten van ‘Mooi Voorburg’ alsmede Korneel Aschman bespreken in hun bijdragen zowel de architectuur als de ontwikkeling van de uitgestrekte tuin en de hertenkamp en stellen onder meer vast hoe groot het aandeel van de befaamde Jan David Zocher en zijn vader hierbij is geweest.